Tilbage

Bilbyen Hørve.

Danmarks "første" bil blev fremstillet i Hørve.






Jens Bukh Mortensen (1877-1967
Landmandssøn fra Snejbjerg ved Herning.
Det hele tog sin begyndelse med en lærertid som smed i Vallekilde
Efterfulgt af en maskinisteksamen.
Derefter tog Jens Bukh til Tyskland, England og USA, som var de betydeligste industrinationer, for at få yderligere kundskaber og erfaringer.

I Staterne lod han sig uddanne til ingeniør, og det var her, Jens Bukh, omkring år 1900 mødte
Asvid Johannes Hjorth Gry.

I 1904 vendte de tilbage til Danmark og startede et maskinværksted i Høve... Nørregade 4
"BUKH & GRY Maskinværksted"

Det var under meget beskedne forhold, de startede deres firma, de havde kun en tysk drejebænk, en boremaskine, en smergelsten og en esse.

Det de fremstillede var lette forbrændingsmotorer og det var der et betydeligt marked for
En anden erfaring de tog med fra USA var automobilet, og allerede i 1910 kunne de kalde sig automobilbyggere med bilen "MONSUNEN"

I 1965, tror jeg det var,havde venstrebladet en artikkel i avisen om "Monsunen" med overskriften: "Danmarks første bil kørte 25 km. i timen"

Alt i bilen fremstillede de selv, lige fra tegninger og modeller til rullelejerne i hjulene.
Undtagen træegerhjulene, den elektriske tænding og vognens bagaksel med differentiale, som siges at stamme fra en Ford.



Den 2-cyl. motor på 10/12 hk. havde en boring og slaglængde på 4x4 1/8"

Hver cylinder var støbt for sig og omsluttet med firkantede kølevandskapper, som gav motoren et ejendommeligt udseende.

Udstødningsventilerne var styrede, på den tid sædvanlige måde, med knast og stødstang med rulle.
MONSUNENS motor


Indsugningsventilerne på toppen af cylinderen var tvangsstyrede gennem en knast på styreakslen
og en stødstang med vippearm på toppen af cylinderen.


Det var forholdsvis nyt dengang, da indsugningsventilen sædvanligvis ikke var tvangsstyret, men åbnede og lukkede sig, når der henholdsvis blev vakuum eller tryk i cylindren.

Motorens omdrejningstal var fra 300-1000 og kraftoverførslen bestod af friktionsgear med kardanaksel og differentiale.

Alle hastigsændringer forlænds som baglæns og bremsning foregik ved hjælp af et enkelt håndtag.

Vognens hastighed var efter sigende 50 km/t.


1904...Den kunne ændres til en 2-personers


Bilen var det man kaldte en tonneau   
med aftagelig bagsæde så den kunne ændres
til en to-personers.


Det var en type der var meget almindelig ikke mindst i USA

Chassisrammen var af jern, og den var lige bred for og bag, hvorved vognen fik stor lighed med den tids Franklinn vogne.

Foraksle var af rundjern, og forfjederne var transversale.

Dens køler bærer i nogen grad præg af tidligere Packard vogne.
Det var en solid og gedigen vogn.



I sin almeldelse af automobiludstillingen i glassalen i Tivoli 1905, hvor vognen var udstillet skrev Søren Ringer:
" Bukh og Gry, maskiningeniører i Hørve, udstiller en nydelig og ejendommelig tonneau med dobbelt friktionsgear.
De unge og sikkert talenrfulde ingenører har bestemt en fremtid for sig, at dømme efter denne, vistnok deres første vogn".

Bukh og Gry vognen var indregistret C 300

Den blev senere solgt til et københavnsk firma
for kr. 5.000

Bilen med fabrikken i Høve Et billede af den særdeles præsentable danske model

foran

Maskinværkstedet i Høve hvor den blev fremstillet

Men bilen blev ved det ene eksemplar.


Der var mange medarbejder på maskinværkstedet

En af dem Peter Rasmussen fortæller Venstrebladet i 1965
om den tid han var hos Bukh og Gry og senere da han tog med til Kalundborg

Læs venstreblades artikel
Medarbejderne på fabrikken

Og om Peter Rasmussens 80 års fødselsdag

I 1915 flyttede firmaet til Kalundborg hvor nu
"A/s Kalundborg Motorfabrik"
blev nabo til Kalundborg Skibsværk.

Herom skrev avisen i 1915

Værftet var en betydelig aftager af dieselmotorer, som Motorfabrikken fremstillede til bl.a. fiskefartøjer.

I 1924 kom motorfabrikken i økonomiske vanskeligheder, og Johannes Gry udgik af firmaet.

Jens Bukh fandt en anden partner, nemlig selveste A.P.Møller
Danmarka største skibsreder.


Petroleumsmotor med 1 cylinder

den kører på benzin og petroleum

den er vandkølet
og
fremstillet i 1929

den har trukket tærskeværk og tørveværk



En anden af Bukh's motorer

er en stationær motor

også på benzin og petroleum
og
vandkølet

fremstillet i 1931

Den har trukket maskinerne
på en lille gård


Hoved parten af Bukhs motorer blev anvendt i små elværker, fiskefartøjer,
mindre fragtskibe og færger
Fyr og Vagervæsenet, benyttede motorerne i fyrtårne og fyrskibets dynamoer.
Men de blev også brugt i møllerier, mejerier, gravemaskiner og kraner og på
Rigsdagen og Amalienborg blev de brugt på nødgeneratoranlæg.

Umiddelbarten efter krigen
begyndte man at spekulere i produktion af traktorer.

Det begyndte for alvor i slutningen af 1953



Der blev lavet mange prototyber,

man ville være sikker på at have

en god traktor

når den kom på markedet.


De røde Bukh blev produceret
fra 1956-1967




der er 8 gear frem og
4 bak

i 1958 blev der arbejdet i 3 skift ved produktionen af traktoren

Man begyndte på eksport til:
Sverige, Finland, Horge, Holland, Portugal,
Schweiz og Brasilien

bare nogle af de 65 lande
traktoren igennem de mange år er blev eksporteret til


De gule Bukh'er





De gule bukh-traktorer   

blev lavet i tre modeller:   

Juno, Jupiter og Hercules   




De var industritraktorer havde de plant gulv i det styrtsikrede førehus.
det gjorde traktoren en del højere.


Der er udgivet en bog om "Bukh - den danske traktor"
af forlaget Motorploven på www.motorploven.dk


For tredje gang har Motorfabrikken Bukh lagt sin produktion om.

Således indleder Landsbladet en artikel i maj 1958

I juni 1960 kunne Landbrugsteknisk Magasin fortælle:
Motorfabrikken Bukhs navn er ved at blive kendt over hele jordkloden.

I juli skrev de:
Nu fremstiller en stab på 500 mand den i serieproduktion.

Et af Bukh fabrikkens kendte valgsprog:
"Min søn... - vil du på jorden frem - så bukh."


I Dagpressen kunne man i september læse:
Skibsreder A.P.Møller er indtrådt i bestyrelsen.

Alle roste Bukh fabrikkens traktorer og deres store fremgang både i indland og i det store udland,
(webmaster: jeg har selv pløjer med traktoren og jeg husker at det var en dejlig og nem maskine at pløje med...Pløjning var nok et af de vanskeligeste opgaver der var på den tid.)
Derfor kom det som en bombe at direktør Eilif Andersen udsendte følgende erklæring:
Motorfabrikken Bukh har på sin ordinære generalforsamling d. 29.april 1968 besluttet at ophøre med produktionen og salg af traktorer.
Læs hele erklæringen


Bukh fortsatte med at bygge motorer og i 1994 var der en lille notis i bladet "Søfart" der satte nye skub i fabrikken Bukh.
I "Søfart" stod der at Bukh overvejede at flytte til Herlev.
De blev kontaktet af Aabenraa Motorfabrik for et samarbejde, evt, som underlevenerandør.
Bukh var intereseret i at sikre produktionen og var villig til salg, og handlen faldt på plads i efteråret 1994.
I begyndelsen af 1995 blev fabrikken fragtet fra Kalundborg til Aabenrå.

Aabenrå Motorfabrik fremstillede "Callesens" motorer der var karakteristisk, traditionelt maskinelt håndværk. Ofte én maskine af gangen, hvorimod Bukh-motorerne fremstilles i et større antal som en serieproduktion.

Produktionen overtages af Aabenraa Motorfabrik A/S.
Her bliver BUKH- motorer og reservedele stadig produceret.
Der bliver lavet over 1000 motorer om året

Bukh og Callesens motorer var meget forskellige og det var to vidt forskellige
produktionsformer, der blev bragt sammen.

Callesens motorer er væsentligt større og bruges til et helt andet formål, hvor især fiskerflåden har været den store aftager igennem årene.
Bukh-motorerne primært går til redningsbåde, da de opfylder de skrappe
SOLAS-krav, som også BUKH+STEYR-motorerne gør.

Aabenrå motorfabrik indledte i 1999 et samarbejde med det østrigste firma
"Steyr-Daimler-Puch motorentechnik"
omkring større motorer på 144 og 212 HK til specielle redningsbåde
"fast rescue boats" m.m.
Motorerne markedsføres under navnet "Bukh+Steyr-Solas," idet "Callesen/Bukhs" erfaringer med de særlige krav til redningsbådsmotorer.

Samarbejdet med Steyr Motors GmbH fungerer i bedste velgående i dag, idet Aabenraa motorfabrik er eneforhandler på verdensplan for SOLAS-motorerne, der markedsføres som Bukh+Steyr SOLAS.

Dette var i korte træk BUKH´s historie.

Der er selvfølgelig blevet lavet mange ting, som ikke er blevet beskrevet her.

100 år i branchen går ikke sporløst hen.

Og alt dette startede i odsherred i
bilbyen Hørve.


Jens Bukhs bror hed Niels Bukh.
Han var ejer og leder af "Niels Bukhs Gymnastikhøjskole" i Ollerup.
Hans elitegymnaster var bl.a. med til Olympiaden i Berlin i 1936 og indlagde sig stor hæder.




Kilder:
En tak skal lyde til:
Preben Thomsen, hvis morfar, Peter Rasmussen, Ellinge lyng, var med til at bygge en af landets ældste biler og foreslog at jeg lavede denne historie.

Henning Jørgensen der var ansat på Motorfabrikken Bukh i kalundborg og fulgte med til Aabenraa Motorfabrik i 1995
Til hans far Otto Jørgensen, der var ansat på Motorfabrikken Bukh i 54 år
Henning Jørgensens datter Therese som renskrev sin farfars notater.

  Bogen: BUKH - den danske traktor. og
Thorkild Ry Andersens bog om "Danske biler 1900-1920".

Hjemmesiden:http://bukh-traktor.dk/
                       Aabenraa Motorfabrik
Frank Thorup:   http://motorsamling.dk

til toppen
Tilbage